האופניים מגיעים מורכבים, מכוונים היטב ומוכנים לרכיבה. עם זאת, אופניים הינם כלי מכאני, וכדי להפיק את מקסימום התמורה וההנאה מהאופניים החדשים שלך נדרשת תחזוקה שוטפת.
מאמר זה יעניק לכם ארבעה טיפים חשובים שיעזרו לכם לשמור על אופניכם ויחסכו לכם כסף!!!
טיפ ראשון – אחסנה
מומלץ לא לאחסן את האופניים מחוץ לבית. גם אם רכשת אופניים משלדת אלומיניום, ישנם חלקים באופניים שעלולים להיפגע מלחות/רטיבות גבוהה.
טיפ שני – ניקיון האופניים
כדי שהאופניים ישרתו אותך כמו שצריך, מומלץ מאד לנקות אותם מחול ובוץ. במידה ואין אפשרות לנקות את כל האופניים, חובה לנקות לפחות את מערכות ההינע (שרשרת, גלגלי השיניים מלפנים ומאחור).
תדירות הניקוי: פעם בשלוש-ארבע רכיבות משמעותיות או לאחר כל רכיבה שבה האופניים חוזרים עם הרבה בוץ.
דלי עם מים , דגריזר (ממיס שומנים), ספוגית מטבח לרחיצת כלים, סמרטוטים, מברשת ייעודית עם סיבים קשים.
יש לשטוף את כל חלקי האופניים תוך שימוש בספוגית. המברשת הקשה נועדה כדי להוריד לכלוך כבד מגלגלי השיניים, פדלים וכו’.
חובה לייבש את האופניים עם הסמרטוטים ולהעמידם בשמש ישירה עד לייבוש מלא (רצוי לא לשטוף בלילה או במזג אוויר סוער).
מיד לאחר השטיפה והייבוש יש לשמן את השרשרת.
ברקסים מומלץ לנקות עם חומר יעודי לברקסים.
טיפ שלישי – שימון
החלק היחיד אשר דורש שימון באופניים הוא השרשרת.
מומלץ לשמן את השרשרת בשמן אופניים המותאם במיוחד לשרשראות לאופנים בלבד. שימוש בשמן מתאים יבטיח חיים ארוכים יותר, פחות רעשים ותקלות.
אופן השימון – יש לכוון השרשרת להילוך בינוני, להשעין את האופניים על קיר, להזליף את השמן על השרשרת באזור הקסטה (גלגלי השיניים האחוריים) תוך כדי סיבוב הפדלים אחורה (כ-6 סיבובים שלמים), להמתין ע”פ הוראות היצרן ולנגב בעזרת סמרטוט.
חשוב מאד!!!
אין לשמן בספריי רב-תכליתי כגון .WD-40
תרסיסים מסוג זה לרוב אינם שמנים כלל, ועלולים לגרוםנזק בלתי הפיך למערכותההינע.
במהלך השימון, יש להיזהר שלא יגיע שמן לאזור מערכת הברקסים של האופניים. במידה והגיע שמן למערכת הברקסים יש להיוועץ במכונאי. לעתים לא יהיה מנוס מלהחליף את רפידות הברקסים.
טיפ רביעי – טיפולים לאופניים
כדי להפיק את מיטב ההנאה מאופניך וכדי לשמור עליהם בצורה הטובה ביותר, מומלץ מאד לבקר מדי פעם בסדנה מקצועית לטיפול באופניים.
כדי לשמור על תקינות האופניים מומלץ לבצע מספר טיפולים תקופתיים.
להלן הטיפולים התקופתיים שיש לעשות באופניים:
טיפול ראשון לאחר קניה (טיפול לאחר הרצה).
טיפול זה הינו חד-פעמי, ויש לבצע אותו לאחר כ-75 ק”מ ראשונים.
האופניים החדשים שרכשת נמסרים לך כשהם מחוזקים ומכוונים היטב. אולם, תהליך ההרכבה וההכנה יושלם סופית רק לאחר הטיפול הראשון לאחר קניה. לכן, זהו הטיפול החשוב ביותר!
בטיפול זה מכונאי האופניים יוודא שכל הברגים מחוזקים היטב והברקסים וההילוכים מכוונים כמו שצריך.
טיפול שני – טיפול לאחר 500 ק”מ.
טיפול זה הינו תקופתי. יש לבצע כל 500 ק”מ או חצי שנה.
בטיפול זה בודקים את כל מערכות האופניים כדי לוודא תקינותן לאחר עומס עבודה ראשוני – מאז הרכישה. במידה ויימצאו ליקויים- מכונאי האופניים יציע לך את הטיפול המתאים.
חלקים מתבלים באופניים:
חלקים מסוימים באופניים מתבלים עם השימוש הרגיל (בלאי טבעי), כגון: השרשרת, קסטה, גלגלי שיניים בקראנק, צמיגים, גריפים, רפידות ברקס ועוד. אם לא מחליפים חלקים אלה בזמן, עלול להיווצר נזק גדול פי כמה לחלקים אחרים באופניים (דוגמא: אם לא מחליפים שרשרת בזמן, היא מתחילה לשחוק את השיניים של הקסטה ושל גלגלי השיניים בקראנק.)
בטיפול 500 בודקים את מצבם של חלקים אלה.
הקפדה על כללים אלה תבטיח לכם הנאה מקסימאלית מאופניכם ושמירה על ערכם!