המילון למונחי אופניים בסיסיים

המילון למונחי אופניים בסיסיים

המילון למונחי אופניים בסיסיים.

א

אוזן
ה”אוזן” מחברת את השלדה למעביר ההילוכים האחורי.

אוכף-Saddle, Seat.
מושב האופניים.

אופני הרים-Mountain bikes .
אופניים המותאמים לרכיבת שטח. בעלי צמיגים עבים ומבנה מחוזק.

אופני זנב קשיח-Hard Tail.
אופניים בהם מותקן בולם זעזועים קדמי בלבד.

אופני כביש– Road bikes.
אופניי מרוץ המתאימים לכביש בלבד. בעלי צמיגים דקים וחלקים. אופניים קלים במיוחד.

אופני מדבקה -OEM Bicycle.
אופניים המיוצרים ללא “שם” ולפי הזמנת הלקוח וממותגים על פי הגדרתו. המונח “מדבקה” נולד ממדבקת המותג המודבקת לאופניים.

אופני סייקל קרוס -Cycle cross bikes.
אופניים עם שילדה בסגנון שילדת כביש אך כבדה יותר משלדת כביש וחזקה יותר. הגלגלים הם גלגלים דקים יותר מגלגל הרים, אך עבים יותר מגלגל כביש. האופניים מיועדים לרכיבה בשטח.

אופני עיר-City bikes.
אופניים המתאימים לרכיבה בעיר. אופניים יחסית כבדים אך נוחים.

אופני שיכוך מלא-Full susension.
אופניים בהם מותקנים בולמי זעזועים קדמי ואחורי.

אס.פי.די-SPDShimano Pedaling Dynamics.
מערכת פדלים וקליטים המתחברים לתחתית הנעל של החברה Shimano . הרגל מתחברת לדוושות, מאפשר ניצול טוב יותר של הכוח ושליטה טובה יותר על האופניים.

ארכובה, קרנק -Crank.
הזרוע המחברת בין הציר המרכזילפדל, מעבירה את הכוח לגלגלי השיניים הקדמיים.

ב

באני הופ – Bunny Hop.
באני הופ היא טכניקת דילוג למעבר מכשולים. השם בא מהדמיון לקפיצת שפן.

בולם זעזועים-Shock Absorber .
מנגנון שתפקידו לשכך את הזעזועים שנוצרים במגע הגלגל עם מהמורות הדרך. נתפס בטעות כאמצעי לרכיבה נוחה אבל תפקידו העיקרי הוא שיפור אחיזת הגלגל בקרקע בכך שהגלגל לא מוקפץ ומאבד אחיזה מכל מהמורה קטנה, אלא נצמד לקרקע.
דרך הפעולה היא התכווצות מהירה והתפשטות איטית. הבולמים עובדים בשיטות שונות: קפיץ, לחץ אויר ושמן.

בולם זעזועים קדמי-Front shock.
בולם זעזועים על המזלג הקדמי.

בולם זעזועים אחורי-Rear shock.
בולם זעזועים לגלגל האחורי. נמצא באופני שיכוך מלא.

בלם קדמי / אחורי -Rear / Front brake.
מנגנון הבלימה של האופניים, כאשר הקדמי מורכב על המזלג הקדמי והאחורי בד”כ על תומכות האוכף.

בלמי דיסק-Disc brake.
מנגנון בלימה שבו הרפידות אינן מפעילות לחץ על החישוק אלא על דיסק מתכת המחובר לגלגל. מגיע בשתי צורות מכני או הידראולי.

בלמי וי-V-brake.
סוג של בלמים שבו הרפידותנמשכות פנימה על ידי מבנה ורטיקאלי של הזרועות.

ג

גלגל שיניים (גלג”ש)-Cogwheel.
גלגלי השיניים הם בעלי שיניים הנכנסות בין חוליות השרשרת. סיבוב של הפדאל גורם לצלחת עם גלגלי השיניים הקדמית להסתובב. מה שגורם לשרשרת להימתח ולסובב את גלגלי השיניים האחוריים שגורמים לסיבוב הגלגל.

גלגל שיניים (גלג”ש) קדמיים-Chainring.
גלגלי השיניים הקדמיים מחוברים לארכובות (ראה מושג ארכובות) ומעבירים את הכוח הפועל על הארכובה לשרשרת שמעבירה לגלגל האחורי את התנועה, וגורמת לכך שהגלגל האחורי יסתובב.

גלגלת מתיחה-Ldler Pulley.
הגלגלת התחתונה במעביר ההילוכים האחורי (ראה מושג מעביר אחורי), בעלת זרוע מפרקית עם מתיחות קפיצית. תפקידה לשמור על מתיחות השרשרת.

ד

דאון היל – Down Hill (DH)
לרכיבת זו מטרה אחת, תחרות על זמן במורד ההר מנקודה A לנקודה B. הרכיבה מתבצעת בדרך כלל במסלולים קשים מבחינה טכנית, שיפועים תלולים מאוד, הכוללים קפיצות טבעיות ומקפצות. המסלול בנוי כך שניתן יהיה לרכב אותו מהר מאוד. רכיבה זו דורשת מיומנות גבוהה מאוד ושליטה מעולה באופניים. כמו בקטגוריית ה-FR, בגלל האופי ה-Extreme-י של הרכיבה בדרך כלל הרוכבים מצוידים במיגון לידיים, רגליים, גב, חזה, כתפיים וקסדה מלאה (FullFace).

דבל טרק -.Double Track
שביל רחב המתאים ברוחבו לרכב, בדרך כלל קל לרכיבה מבחינה טכנית.

דוושה-Pedal.
החלק עליו לוחצת הרגל. הדוושה, מחוברת לארכובה המעבירה ממנה את הכוח לגלגל השיניים.

דרופ -.Drop
מעבר מדרגה בשטח, ממשטח גבוה למשטח נמוך תוך התקדמות מהירה לכיוון המדרגה ונחיתה אחריה.

ה

הילוך-Gear.
מערכת המאפשרת לנצל את כוח הרוכב בהתאם לתנאי המאמץ.

הילוך גבוה-High gear.
קרוי כך בשל מספרן הרב של השיניים שבו. בהילוך גבוה יש יותר מהירות ופחות כוח.
מלפנים – ככל שיש יותר שיניים, כך קשה יותר לסובב, אך הרכיבה יותר מהירה.
מאחור – ככל שיש פחות שיניים, כך הקושי לסובב יגדל.

הילוך נמוך-Low gear.
קרוי כך בשל מספרן המועט של השיניים שבו. בהילוך נמוך יש יותר כוח ופחות מהירות.
מלפנים – ככל שיש פחות שיניים, כך קל יותר לסובב אבל הרכיבה יותר איטית.
מאחור – ככל שיש יותר שיניים, כך הקושי לסובב יקטן.

ו

ז

ח

חישוק-Rim.

טבעת מתכת שחתך הרוחב שלה בצורת U והיא מהווה את החלק ההיקפי של הגלגל אליו מחוברים החישורים.בצידו החיצוני מותקן הצמיג. החומר ממני עשוי החישוק הוא לרוב אלומיניום אך ישנם גם חומרים נוספים. קיימים חישוקים בעלי דופן כפולה או דופן מחוזקת התורמת למבנה חזק יותר.

חישור הקרויי גם שפיץ ושיח -Spoke.
תיל מתכת המתוח בין החישוק לציר הגלגל (ראה ערך טבור האופן) ונותן לגלגל את קשיחותו ואת גמישותו.

ט

טבור האופן הקרויי גם ציר הגלגל ונאבה -Hub.
ציר הגלגל והחלק שממנו יוצאים החישורים (ראה ערך חישור) אל כיוון החישוק (ראה ערך חישוק).

י

ידית אחיזה -Grip.
מקום האחיזה של יד הרוכב בכידון.

ידית בלם-Brake Lever.
הידית על הכידון שמפעילה את מנגנון הבלימה. הידית הימנית אחראית על הבלימה האחורית והשמאלית על הבלימה הקדמית.

ידית מעביר ההילוכים-Shift Lever ,Shifte.
מנגנון השליטה במעביר ההילוכים הקדמי והאחורי (ראה ערך מעביר הילוכים). הידית למעביר הקדמי ממוקמת בצד שמאל ולאחורי בצד ימין.

כ

כבל בלם-Brake Cable.
הכבל המחבר את ידית הבלם למנגנון הבלימה.

כבל הילוכים– Gear Cable.
הכבל המחבר את ידית העברת ההילוכים למנגנון העברת ההילוכים.

כידון-Handlebar, Handle Bar.
מוט הקיים במספר צורות, תלויי בסוג הרכיבה. מחובר לשלדה באמצעות מוט הכידון (ראה ערך מוט כידון( ומשמש לשליטה באופניים. עליו מורכבות מערכות השליטה: ידיות הבלמים (ראה ערך בלמים) וההילוכים (ראה ערך הילוכים). כמו כן עליו מרכיבים לרוב את הפנס הקדמי, מד המהירות ומחזיר אור.

כפפות
הכפפות משפרות את האחיזה, מונעות החלקה ונימול בידיים, מגינות על כפות הידיים במקרים של נפילה.

ל

לחץ אוויר-Air Pressure.
לחץ האוויר נמדד ב – PSI ומתייחס למידת הניפוח של צמיגי האופניים או של בולמי הזעזועים המבוססים אוויר.
לרוב, לחץ אוויר גבוה יגרום להקשחת הצמיג ויוריד את מידת האחיזה תוך השגת מאפיינים מהירים יותר, ולחץ אוויר נמוך יגביר את מידת האחיזה ויגרום למאפייני הצמיג להיות איטיים יותר.

מ

מוט כידון-Stem.
החלק המחבר את הכידון (ראה ערך כידון) לצינור ההיגוי של המזלג (ראה ערך מזלג).

מד מהירות (ספידומטר) -Cycling Computer.
מודד מהירות, מרחק רכיבה ,מרחק מצטבר ופונקציות נוספות בהתאם לדגם המכשיר.

מוט כיסא-Seatpost.
מוט אליו מחובר האוכף. מוכנס לצינור הכסא בשילדה לפי גובה הרוכב וננעל באמצעות הברגה או תפס שחרור מהיר (ראה ערך פתיחה מהירה).

מזלג-Fork.
החלק המחבר את הכידון לגלגל בעזרת שתי זרועות (ישנו דגם שנקרא lefty של חברת Cannondale והוא בעל זרוע אחת). בעזרתו סיבוב של הכידון, יגרום לסיבוב הגלגל שלבסוף יגרום לפניית האופניים לצד פניית הכידון – הצד הרצוי.

מידות (של שילדת אופניים)
קיימות 4 מידות עיקריות:
Small – מתאים לרוכבים קטני קומה (עד 1.65)
Medium – מתאים לרוכבים בגובה של 1.65 – 1.80.
Large – מתאים לרוכבים בגובה של 1.75 – 1.90.
X Large – מתאים לרוכבים בגובה של 1.85 – 2.00
המספרים והמידות מתייחסים למרבית המקרים, תמיד קיימים “מקרי קיצון” (בו רוכב בגובה 1.70 רוכב על אופניים במידה Small)
קיימים שינויים בין חברות האופניים השונות, כלומר: ייתכן ועבור רוכב בגובה 1.80 אופניים של יצרן א’ יתאימו מידה Medium ואופניים של יצרן ב’ יתאימו מידה Large.

ברכיבה “טכנית” (All Maountain) כאשר מדובר במקרה “גבולי” ניתן לבחור באופניים במידה קטנה יותר, לדוגמה: רוכב בגובה 1.80 יבחר באופניים במידה Medium.
מיסבים -Bearings, Jocky Wheels
מערכת של גלגלים קשיחים הנמצאים בין שתי טבעות מתכת וגריז והמאפשרת תנועה סיבובית מדוייקת ללא חיכוך.

מיסבים סגורים -Closed Bearings
מיסבים המוגנים נגד כניסת אבק ומים. למרות מה שמקובל לחשוב מיסבים אלה לא אטומים לטבילה במים.

מיסבי ראש-Headset.
מערכת מסבים בחלק הקדמי של השילדה המאפשר למזלג הקדמי ולמוט הכידון להסתובב בתוך צינור הראש של השלדה בקלות.

מכנס רכיבה
מכנס הרכיבה מרופד ומאפשר רכיבה ממושכת ללא הירדמויות, תחושת נימול, שפשושים וכאבים באזור המפשעה.

מעביר הילוכים (אחורי/קדמי), -(Rear/Front) Derailleur.
מנגנון המעביר את השרשרת מגלגל שיניים אחד למשנהו.

 

משאבה-Pump.
משמשת למילוי אוויר בגלגלים. פריט חובה ביציאה לרכיבה בעלת מתאם לחיבור לשילדה (לרוב). ישנן משאבות פשוטות, משאבות תנועה כפולה, משאבות עם מד לחץ ומשאבות עם בלוני CO2.

משכך זעזועים-בולם זעזועים .

נ

נעלי רכיבה
מדובר בנעל שסולייתה קשיחה יותר מנעל הספורט הרגילה, מה שמאפשר העברת כוח טובה יותר לדוושות והפחתת הלחץ על כף הרגל .

נצנץ-Blinker.
פריט בטיחות חובה ברכיבות לילה. נורה אדומה (בדרך-כלל) ומהבהבת. מאפשרת הבחנה ברוכב ממרחק בשעות החשכה.

ס

סבל-Rack.
משמש לנשיאת ציוד, הנפוץ ביותר הוא האחורי הקיים בשני סוגים: סבל שנתלה על מוט האוכף ומיועד לאופני שיכוך מלא, וסבל שנתמך גם בשלדה.
סבל שמתחבר למזלג הקדמי ומיועד לרכיבות ארוכות מאוד.

סטם -.Stem
החלק המחבר בין הכידון למוט הכידון. קיים באורכים שונים ובזויות שונות.

סטם מתכוונן -.Adjustable Stem
סטם הניתן לכיוון לזוויות שונות.

סינגל  -.Single
שביל צר המספיק ברוחבו לרוכב אחד בלבד בדרך כלל קשה לרכיבה מבחינה טכנית (אם זה בגלל שורשים, עצים, אבנים וכד’…)

סנייק בייט -.Snake Bite
צמד נקרים בפנימית הנובע מצביטתה כנגד הצמיג ויצירת שני חורים הדומים להכשתו של נחש.

ע

ערכת תיקונים – Patch kit
ערכה הכוללת נייר שיוף, דבק ומדבקות לתיקון חורים בפנימית.

פ

פדל -Pedal.
החלק אותו דוחפים עם הרגלים בתנועה סיבובית ומניעים את האופניים.

פדל קליפלס -Clipless Pedal.
מערכת פדלים וקליטים המתחברים לתחתית הנעל. הרגל מתחברת לפדלים בעזרת נעללים מיוחדות ופדלים תואמים. שיטה זו מאפשרת ניצול טוב יותר של הכח ושליטה טובה יותר על האופניים.
פיטמה קרויי גם ניט -Nipple.
רכיב קטן וחלול המחבר בהברגה את קצה החישור (ראה ערך חישור) לחישוק. סיבוב הפטמה בעזרת כלי עבודה מתאים מביא למתיחת החישור או להרפייתו כאשר בונים גלגל או מתקנים שמיניות

פלטה -Chainring
כינוי לאחד מגלגלי השיניים הקדמיים.

פנימית הקרויה גם אבוב, -Tube.
בלון גומי בעל שסתום לניפוח הנותן נפח לצמיג כדי לרכך את מהמורות הקרקע ולהגביר את האחיזה בקרקע. בתנאי שטח שונים הפנימית תנופח בלחצים שונים כדי להקטין/להגדיל את שטח המגע של הצמיג בקרקע.

פס גומי -Tire Liners
רצועת גומי\פלסטיק המונחת בין הצמיג לפנימית ואמורה למנוע את חדירתם של קוצים לפנימית.

פריילוף-Freewheel, Freilauf.
מנגנון הנמצא סביב ציר הגלגל (ראה ערך ציר הגלגל). מאפשר לגלגל להסתובב אחורה באופן חופשי.

פרי רייד – FR – Free Ride
רכיבהזו כוללת מסלולים טכניים קשים ביותר. השיפועים הינם תלולים מאוד ולכן גם הרכיבה מתבצעת בכיוון כללי למטה, הרכיבה כוללת בין היתר קפיצות טבעיות ומקפצות. הרכיבה בדרך כלל אינה מעגלית וכוללת הקפצות ברכב לתחילת המסלול בנקודה גבוהה כלשהי ואיסוף הרוכבים באזור נקודת הסיום שנמצאת למטה. רכיבה זו דורשת מיומנות גבוהה מאוד ושליטה מעולה באופניים. בגלל האופי ה-Extreme-י של הרכיבה בדרך כלל הרוכבים מצוידים במיגון לידיים, רגליים, גב, חזה, כתפיים וקסדה מלאה (FullFace)

פתיחה מהירה-Quick release.
ציר ובקצהו ידית המאפשר פתיחהונעילה ללא הזדקקות לכלי עבודה. משמש לנעילת הגלגלים ובחלק מהאופניים לנעילת מוט הכיסא.

צ

ציר מרכזי-Bottom Bracket.
החלק אליו מתחברים ארכובות הפדלים. מורכב ממיסבים המאפשרים את תנועת הפידול.

צינור תחתון-Down tube.
צינור השלדה הנמשך ממוט הכידון לעבר הציר המרכזי.

צמיג-Tire.
עשוי כולו גומי או משולב עם קוולאר, מהווה את נקודת החיבור בין האופניים לקרקע ולכן למבנהו יש השפעה על האחיזה, המהירות ההתנגדות לגלגול וכו’. הצמיגים העבים והמסיביים מתאימים לרכיבת שטח בגלל האחיזה הטובה שלהם בשטח. ואילו הצמיגים הדקים מתאימים לרכיבת כביש מפני שהחיכוך עם הכביש מועט יותר.

צמיג סליק -Slick Tire.
צמיג חלק ללא קוביות. מיועד לרכיבה עירונית. צמיג זה נוטה להיות מהיר ובעל התנגדות גלגול נמוכה ובמקביל סובל מאחיזה ירודה בתנאי שטח.

צמיג סמי סליק -Semi Slick Tire.
צמיג שמרכז החתך שלו חלק וצדדיו בנויים קוביות. מיועד לרכיבה דו שימושית לרכיבה עירונית ורכיבת שטח. צמיג זה נוטה להיות מהיר ובעל התנגדות גלגול נמוכה ובמקביל סובל מאחיזה ירודה בתנאי שטח קשים.

ק

קוליס.
החריץ שגלגלי הג’יפ, המשאית או הטרקטור משאירים בבוץ כשהוא עדיין רך, שאחר כך מתייבש לתעלה.

קסדה-Helmet.
מגנה על ראש הרוכב מפני כל נפילה שתבוא. מוצר חובה לכל רוכב.

קסטהCassette
יחידת גלגלי השיניים האחוריים. הקסטה מורכבת על הטבור (נאבה) האחורי.

קרוס קאונטרי Country Cross (XC)
הקטגוריה ה”קלאסית” של רכיבת השטח, רכיבה בשטח בשבילי כורכר (“שבילים לבנים”) או משעולים, במישור או עליות וירידות לא טכניות במיוחד.
רמת הקושי של המכשולים העומדים בפני הרוכב אינה גבוהה במיוחד. הרכיבות האופייניות הן טיולי נוף או אתרים שונים. אופני XC הינם קלים יחסית, עם צמיגים ברוחב בין 1.95 ל- 2.2, הגיאומטריה שלהם תהיה מיועדת לדווש בישיבה לאורך זמן, כל זאת כדי לאפשר טיולים ארוכים בפחות מאמץ.

קריטריום-Criterium.
מירוץ אופני כביש המתבצע במספר רב של הקפות של אותו מסלול.

קרניים Bar ends
תוספות המותקנות על הכידון משני צדדיו המזכירות קרני שור. מאפשרות את אחיזת הכידון במגוון רחב יותר של אפשרויות.

ר

רכיבת שבילים (Single-ים)
זוהי אינה קטגוריה “אמיתית” אלא קטגוריית ביניים (עבור חלק מן הרוכבים זו תהייה קטגוריית “מעבר” בדרך אל קטגוריית ה-AM) סוג רכיבה זו מתאפיינת בדגש על רכיבת סינגלים (Single-Track) שהם שבילים צרים ויותר מאתגרים.
אין באמת סוג אופניים המתאימים לקטגוריה זו, משום שרוכבים רבים משתמשים באופני ה-XC שברשותם, או רוכשים אופני AM כחלק מן המעבר לקטגוריה הבאה.

רכיבת All Mountain (AM)
זוהי קטגוריה “מתקדמת” יותר ש”נוצרה” ע”י רוכבי XC שהמשיכו לאתגר את עצמם והחלו לחפש מסלולים קשים יותר מבחינה טכנית.
הרכיבה מתבצעת ב”סינגלים” טכניים יותר, שבהם מצויים סלעים גדולים יותר שמעליהם יש לטפס ולרדת, שיפועים ומדרגות שמחייבים ירידה מיומנת ו/או קפיצות (“זמן אויר”), ובעצם כל מה שניתן לרכב בהרים. הסינגלים “נוצרו” ע”י מעבר עדרי עיזים, פרות, הולכי רגל או “בוני Single-ים”. רכיבה זו דורשת מיומנות ושליטה טובה באופניים. בגלל האופי האתגרי של הרכיבה בדרך כלל הרוכבים מצוידים במיגון לידיים ורגליים ולפעמים יותר מכך.

ש

שילדה-Frame.
גוף האופניים.
שלדת האופניים עשויה על פי רוב מפלדה אומאלומיניום. יש גם שלדות מחומרים מרוכבים (נקראות לרוב “קרבון” בשל סיבי הפחמןשמרכיבים חלק מן המכלולים) או מסגסוגות שונות של מתכות אקזוטיות. המחירים עולים ככלשהחומר ממנו עשויה השלדה איכותי יותר או שתהליך הייצור ייקר יותר.

שסתום קרויי גם ונטיל -Valve.
שסתום מילוי האוויר בגלגל קיים בשני סוגים:
1. ונטיל צרפתי פרסטה – French Valve – Presta
2. ונטיל רכב/אוטו -Schrader valve.

שרשרת-Chain.
שרשרת של חוליות המתלבשות על גלגלי השיניים (ראה ערך גלגלי שיניים) ובעזרתה יש קשר בין גלגלי השיניים הקדמיים לאחוריים.

ת

תושבת ציר הגלגל-Dropout.
חריצים בתחתית המזלג הקדמי או האחורי בהם ממוקם ציר הגלגל הקדמי או האחורי.

תיק אוכף-Seat bag, Saddle bag.
תיק המתלבש על האוכף (ראה ערך אוכף). לרוב מכיל: פנימיות (ראה ערך פנימית), ערכת תיקונים (ראה ערך ערכת תיקונים).

תומכות האוכף-Seat Stay.
זרועות התמיכה העליונות בחלק השלדה המחבר את הגלגל האחורי. לא קיים באופני שיכוך מלא עם זרועות נעות.

תומכות השרשרת-Chain Stay.
זרועות התמיכה התחתונות בחלק השלדה המחבר את הגלגל האחורי.

תפס הגלגל-Skewer.
מוט מתכת העובר דרך ציר הגלגל (ראה ערך טבור האופן) ומחבר את הגלגל לתושבת הגלגל בשלדה.

תקר\נקר\פנצ’ר-Puncture, Flat tire.
מצב ובו יש חור / קרע בפנימית הנגרם מקוצים, זכוכיות, לחץ אויר (ראה ערך לחץ אויר) גבוה ועוד גורמים אחרים.

אסף וערך צוות Spin bike

המידע מעניין? שתפו עם חברים